Routine over Randomness

Wetenschappers schatten in dat we duizenden beslissingen per dag nemen. Je opent je ogen ‘s ochtends en moet meteen kiezen: snoozen of opstaan? Doe je je ochtendyoga of lees je de krant? Wat ga je aandoen? Cornflakes of boterhammen? Of toch nog eens snoozen?




Iedere beslissing die je neemt, knabbelt aan je keuzereserve voor die dag en leidt uiteindelijk tot egodepletie. Het vreet aan je mentale energie en hersencapaciteit, waardoor je minder makkelijk belangrijke beslissingen neemt. Gelukkig bestaat daar een héél simpele oplossing voor.

Je kan je beslissingen beperken door routines op te zetten die jou helpen door de dag. Routines verminderen het aantal te nemen beslissingen waardoor je hersencapaciteit ingezet kan worden voor andere zaken. Je werk bijvoorbeeld.

Hetzelfde voorbeeld als hierboven: je opent je ogen en weet dat je de ochtend gaat beginnen met een half uurtje yoga. Die outfit ligt klaar dus je kan zonder snoozen opstaan, hoeft niet te kiezen welke kleren je gaat aandoen en kan meteen op je yogamat. Dat zijn drie beslissingen die je later op de dag nog kan nemen, omdat je ze nu hebt uitgesteld.

Door een goede ochtendroutine te bedenken en te volgen, spaar je mentale energie op en kan je fris aan je werk beginnen. Routine is bovendien een goede manier om nieuwe gewoontes te trainen, geeft je een gevoel van controle en zorgt voor focus en productiviteit.

En je kan overal een routine voor bedenken: de start van je werkdag, het afsluiten van je werkweek, een avondroutine. Het biedt je hoofd de gelegenheid om even te rusten en energie te sparen voor wat leuk en belangrijk is.


Wat denk je? Ga jij een paar nieuwe routines uitproberen?