top of page

Gebruik golden guidelines, niet je wilskracht.

Een golden guideline is een hele duidelijke regel of grens die je aangeeft. Hij laat weinig ruimte over voor interpretatie of variatie op deze regel.

Waarom is het een onderwerp waar ik het vandaag met jou over wil hebben? Omdat ik merk dat mijn klanten en ikzelf, heel vaak er een voordeel uit zouden kunnen halen om duidelijkere regels te stellen voor onszelf en onze omgeving.




Maar al te vaak houden we onze wensen en doelen vrij vaag. Ik geef je een paar voorbeelden mee van deelnemers van de online Hack your Habits workshop.

Dit waren gewoontes die ze aangaven te willen trainen of aanpassen met de workshop in de vragenlijst die ik op voorhand doorstuurde.

“Ik wil dagelijks bewegen”.

“Ik wil een goede planning maken en me eraan houden.”

“Ik wil meer structuur aanbrengen.”

“Ik wil minder tijd op mijn telefoon doorbrengen.”

Allemaal topinitiatieven an sich, maar wat betekenen ze precies voor jou?

Wat betekent het voor jou om dagelijks te bewegen? Is dat 5 minuten wandelen, de trap nemen in plaats van de lift of wil je echt je hart aan het pompen krijgen met push-ups?

Een goede planning maken, wat betekent dat voor jou? Wanneer is een planning goed? En wat maakt dat je er nu niet in slaagt om je eraan te houden?

Wat betekent het om meer structuur te hebben? Hoe ziet dat er uit op dagdagelijkse basis? Betekent dat structuur in je dagen en weken? Of in je informatie? Hoe weet je of je goed bezig bent en vooruitgang aan het maken bent?

Minder tijd op je telefoon, hoeveel is dat dan? Minder is geen getal. Ga je proberen om er beter mee om te gaan en hopen dat dat werkt? Of ga je specifieke tijden en momenten definiëren waarop je niet beschikbaar zal zijn?

Wat als we onze woorden zouden omvormen en de volgende statements zouden maken:

  • Ik wandel elke dag 5.000 stappen

  • Ik maak elke vrijdag om 13u mijn planning voor de komende week en evalueer de voorbije week.

  • Ik plaats al mijn taken en notities in één en dezelfde applicatie en neem aan het eind van de dag 5 minuten tijd om hierdoor te lopen.

  • Ik beperk mijn schermtijd tot 1,5 uur per dag en leg mijn telefoon weg na 21 uur.

Deze zinnen zijn duidelijke golden guidelines. Ze maken jouw actiepunten heel duidelijk. Want vage beloftes leiden nooit naar mooie resultaten.

Waarom is dit nu zo belangrijk?

Wanneer we een verandering willen aanbrengen in ons leven, zijn we vaak geneigd veel te groot te starten en hele grote statements te maken. Maar ons brein houdt hier niet zo van. Ons brein houdt van duidelijke, kleine stappen. Het doel is dus om één hele kleine stap te definiëren in een hele kleine zone waar je je vanaf dan op kan focussen.

Daarnaast nemen deze golden guidelines ook een deel van je keuze opties weg. Dat klinkt beangstigend, maar eigenlijk is het bevrijdend. Want wanneer je stiekem wel weet dat je minder tijd op je telefoon wil doorbrengen maar je laat je opties te open, dan moet je eigenlijk de hele dag rekenen op je discipline en wilskracht om zo weinig mogelijk naar je telefoon te kijken. En we weten allemaal hoe dat dan afloopt. Je maakt het dus makkelijker voor jezelf om niet de hele dag door beslissingen te moeten nemen.

Bovendien hou je hierdoor wilskracht, focus en breinenergie over voor andere keuzes.

Dat is bijvoorbeeld de reden waarom Einstein’s kleerkast volhing met exact dezelfde kostuums. Hij wou zijn kostbare energie om na te denken niet opofferen aan iets wat voor hem zo triviaal was als de keuze van zijn outfit. Je kan je brein optimaler inzetten.

Golden guidelines definiëren zorgt voor helderheid, maar dan moet je de actie natuurlijk wel nog gaan ondernemen ook.

Hier komt een deeltje habit hacking bij kijken. Als je weet hoe gewoontes in elkaar zitten en zich vormen in ons brein, dan kan je voor jezelf gaan onderzoeken hoe je deze golden guidelines in je dagelijks leven kan gaan verwerken.


Wil je hier concreet mee aan de slag gaan? Dan is de Hack your Habits workshop iets voor jou. Ontdek er hier alles over.

bottom of page