5 tips voor een georganiseerd huishouden

Dat een gezonde geest in een gezond lichaam hoort, weten we allemaal. Maar wat als we ook nog een schil buiten dat lichaam gaan bekijken: je huishouden? De trucjes die ik toepas op mijzelf en mijn business, trek ik graag door naar mijn directe omgeving. Daarom deel ik graag 5 tips om je leven ook buiten je onderneming gestructureerd te krijgen.




1. Label all the things


Net zoals ik alle bestanden op mijn computer een duidelijke naam geef, probeer ik dat ook in mijn huis te doen. Dingen die ik niet vaak gebruik - denk aan kabels of meubels in opslag - krijgen een label met de naam erop. Zo hoef ik een doos niet iedere keer open te doen als ik iets zoek, maar check ik gewoon het label.


2. Everything has a place


Iedereen heeft wel dingen die door het huis zwerven: magazines, aanstekers, haarelastiekjes. De reden dat deze dingen zwerven, is vaak omdat ze geen vaste plek hebben. Als je wil gaan opruimen, neem je ze vast, je kan niet meteen bedenken waar ze thuishoren dus leg je ze opnieuw op een onlogische plek neer. Denk eens na welke dingen altijd in de weg liggen en geef ze een vaste plek. Komt er een nieuw item in huis, bepaal dan meteen wat zijn vaste plaats zal zijn.



3. Two is one, one is none


Zorg voor een back-up voor alles wat je regelmatig gebruikt. Tandpasta, de batterij voor in je camera, olijfolie, het kabeltje van je smartphone: als je ze niet kan vinden op het juiste moment (of ze zijn niet opgeladen), dan zit je in de shit. Zorg dus dat je altijd een tweede exemplaar hebt.


Begin je aan de reservetube tandpasta, zet dan meteen tandpasta op je boodschappenlijstje. Steek je een nieuwe batterij in je camera, laadt dan de lege meteen op. Je ziet dat ik twee keer “meteen” gebruik: wacht niet tot ook je back-up leeg is, voor je actie onderneemt.



4. Respect the mise en place


Zoals chefs hun ingrediënten klaarzetten en prepareren voor de drukke shift begint, kan jij je ook voorbereiden. Als je gefocust gaat werken, zorg je bijvoorbeeld dat er een kan water op je bureau staat, een kleine snack en je notitieboekje.


Moet je je life admin regelen, zorg dan dat je computer klaar staat, je bakje voor online betalingen op tafel ligt met je portefeuille ernaast en een notitieboekje en agenda om taken en afspraken te noteren. Ga je koken, leg de ingrediënten klaar. Wil je ‘s ochtends yoga of pilates doen, leg de avond ervoor je matje en je sportkleren op een zichtbare plek. Doordat je hierover al niet meer moet nadenken, kan je sneller aan het werk.



5. Make a list and check it once


Dat lijstjes je leven makkelijker kunnen maken, is common knowledge. Maar ik heb het hier voor één keer niet over to do-lijstjes. Ook checklists kunnen je helpen om georganiseerder te leven. Je kan bijvoorbeeld een lijstje maken met huishoudelijke taken die wekelijks moeten gebeuren. Die lijst is elke week hetzelfde, dus je bespaart jezelf de energie van telkens te bedenken wat er moet gebeuren.


Maak een lijstje met alles wat je mogelijk kan nodig hebben van de winkel en voor je boodschappen gaat doen, check je wat je deze keer nodig hebt van je masterlist. Als je ooit al een kwartier boven je boodschappenlijst gehangen hebt met het idee “dat er toch nog iets was”, win je hier heel veel tijd mee.


Welke lijstjes kunnen jouw leven makkelijker maken?